Ser det här mailet konstigt ut? Klicka här för att öppna det i din webbläsare


Hyr först, rekrytera sedan – ny trend hos Andara

Många branscher rekryterar nu aktivt och arbetslösheten är rekordlåg, vilket bådar gott inför 2018. Med dessa ord vill jag önska dig och ditt företag ett riktigt gott och framgångsrikt nytt år! På Andara kan vi glädjas åt rekryteringsuppdragen som ökat med det dubbla och tacka våra kunder för förtroendet. Vi ser också att hyrrekryteringsuppdragen trendar. Vill du också testa att hyra in en konsult eller få hjälp med rekryteringen? Hos oss får du snabb och professionell hjälp med den kompetens du önskar – inom ekonomi och HR, kontor & administration.

Varmt välkommen med din förfrågan – ring oss på 08-24 90 80 eller mejla!

Lilian Norin, VD

 

Hyrrekrytering – så här fungerar det

Får vi presentera Therése, Magdalena och Charlotte som är ute på sina första konsultuppdrag för Andara, hos varsin kund. Här delar de med sig av sina erfarenheter och utmaningar – och du får en glimt av deras vardag.

 

Bemanning gör det möjligt att se om det funkar

– från arbetsgivarens sida och din, innan anställning

Therése

- I början var det förvirrande. Det fanns mycket att göra men det var oklart vad exakt jag skulle jobba med. Genom att aktivt erbjuda min hjälp har jag kunnat prova mig fram, välja det som var roligast och forma tjänstens innehåll. Administration är så brett och innebär också kundkontakt, fakturering, inventering… berättar Therése som är konsult på Andara och inhyrd administratör hos ett internationellt industriföretag.

- De egenskaper jag tycker är allra viktigast i rollen som konsult är att vara flexibel och kunna anpassa sig efter kunden, att vara positiv och ha inställningen att allting går att lösa; det gäller bara att hitta hur. 

- Något jag vill skicka med till alla arbetsgivare är att inte enbart se till de formella meriterna (som konsult ska du självklart kunna de uppgifter du ska utföra) – utan personligheten är kanske viktigast. Välj någon som passar in bäst, långsiktigt.

- Som ny i mitt uppdrag hade jag lite frågor. Det känns bra att Andara finns där och det har varit lätt att prata med Lilian och veta att allting fixar sig.

Therése, administratör 

Bakgrund

Therése har studerat nationalekonomi, företagsekonomi och projektorganisation på Södertörns Högskola, där hon också var Studentambassadör. Efter några år som demonstratör och mässförsäljare blev hon kundtjänstmedarbetare på ett försäkringsbolag. Therése har också arbetat som konsult på Stockholms Universitet och byggt upp deras Studentambassadörsverksamhet. Sedan blev hon anställd som fastighetsadministratör på ett internationellt IT-företag där hon ansvarade för kontoren i Sverige. I arbetsuppgifterna ingick ekonomi, administration, inköp, logistikfrågor med mera. Idag är Therése konsult på Andara och jobbar som administratör på ett internationellt industriföretag.

 

De förstod direkt att jag skulle passa här

– de kände av personkemin och helheten

Magdalena K

- Det var en tillfällighet att det blev Andara, men däremot verkar de väldigt bra. De är personkännare och förstod direkt att jag skulle passa här. De kände av personkemin och helheten, säger Magdalena som är marknadskommunikatör på ett längre hyrrekryteringsuppdrag för Andara hos ett bolag inom kommunalt fibernät. 

- Jag kommer att få lära mig allt om fiber. Den digitala framtiden är jätteintressant. 

- Introduktionen gjorde de väldigt bra. De sade att jag måste ha förståelse för att det kommer att ta tid att lära mig branschen. Vi hade en konferens dag 3 och jag kunde direkt komma in i verksamheten, på riktigt.

- Konsultuppdrag ger dig chansen att lära dig olika branscher, träffa nya människor och få ökad kunskap. Som person måste du vara lyhörd, serviceminded och öppen, nyfiken, glad och positiv.

Magdalena, marknadskommunikatör 

Bakgrund

Magdalena har studerat grafisk design, webbproduktion, sociala medier och digital marknadskommunikation. Hon är en kombination av AD, originalare och copy med gedigen erfarenhet av bild, text och layout och skriver både informativa texter och säljande reklamtexter. Magdalena har även en rejäl erfarenhet av att arbeta digitalt, bl.a. med digitala utskick, sociala medier och av att skapa och underhålla webbsidor. Magdalena har bl.a. arbetat som annonslayoutare på en tidning och drivit eget företag under många år där hon hjälpte sina kunder med allt från trycksaksproduktion till webbproduktion och sociala medier. Magdalena är nu anställd som konsult hos Andara och arbetar på ett hyrköpsuppdrag som marknadskommunikatör.

 

Utforma en målbild för att rekrytera rätt konsult

– det är superviktigt också för att kunna styra tjänsten

Charlotte Jugård-Nord

- När jag började hade företaget precis köpt upp ett annat. Jag har fått ta ett tungt ansvar för sammanslagningen av kontoren, skriva nya avtal, ha möten om IT-frågor och mycket företagsstrukturella frågor om kontor och miljö. Det säger Charlotte, konsult på Andara, som jobbar i en kombinationstjänst som Executive Assistant och Office Manager med personalansvar och plats i ledningsgruppen.

- Det är mycket projektledning här, det tar jag med mig från tidigare. Men jag lär mig mycket om företaget.

- Personliga egenskaper som är viktigast i konsultrollen? Att man är social och utåtriktad.

- Viktigt är också att snabbt komma in och lära känna folk och dyka in i arbetsuppgifterna. Förmågan att kunna se direkt vad som behöver göras och sätta fokus på en gång, att vara analytisk helt enkelt. 

Charlottes tips till arbetsgivare som vill hyra in konsulter eller rekrytera

- Vad är det man vill uppnå med att ta in en konsult? Utforma en målbild i 4 korta meningar för att kunna styra tjänsten, det är superviktigt. Det gäller både när du ska rekrytera rätt konsult och för att jobbet ska bli rätt utfört men också för att den som ska utföra jobbet ska veta vad hon/han ska göra.

Charlotte, Executive Assistant och Office Manager

Bakgrund

Charlotte har efter gymnasiet gått en ljudteknisk utbildning och även tagit examen på IHM Business School inom konceptutveckling event och besöksnäring. Efter en kortare period som ljudtekniker på Sveriges Radio bytte hon bana och inledde sin inriktning mot projektledning och administration. Charlotte har även arbetat som kontorsansvarig på webbyrå. Parallellt med sina studier på IHM har hon jobbat som projektledare för flera större idrottsevenemang. Idag är Charlotte ute på hyrrekryteringsuppdrag för Andara på ett internationellt läkemedelsföretag. Hon jobbar som Executive Assistant och Office Manager med ett mycket brett ansvarsområde. 

Andara AB

08-24 90 80
Klarabergsgatan 70 (World Trade Center)
Box 70396, 107 24 STOCKHOLM

 
Copyright © 2018 Andara AB, All rights reserved.

WWW.ANDARA.SE  -  MEJLA OSS  -  PRENUMERERA  -  AVPRENUMERERA
508