Andara Bemanning - jobbsökartips Att hitta rätt i annonsfloden.

Jobbsökartips

Att hitta rätt i annonsfloden

Att tolka annonser är en konst. Läs annonsen noggrannt och fokusera på de viktigaste punkterna.

  • Hur väl stämmer kompetenskraven med din kompetens?
  • Är företaget och branschen lockande för dig?
  • Tycker du att arbetsuppgifterna är intressanta?

Ta reda på så mycket information som du kan om företaget och tjänsten. Stämmer det med vad du tänkt dig?

Ditt CV - din värdehandling

Utbudet av CV-databaser är oändligt. För att spara tid och energi är vårt tips att du väljer ut ett antal bemannings- och rekryteringsföretag som jobbar med tjänster som du är intresserad av. Ju mer specialiserat företaget är desto större är ofta möjligheterna att tillvara dina intressen och önskemål. Genom att vara aktiv gör du dig synlig för rekryterarna och chansen att de kontaktar just dig ökar väsentligt!

Personligt brev

CV-databasen utgör grunden för att du ska vara sökningsbar hos oss på Andara men är också ett lite fyrkantigt instrument. Därför är det personliga brevet ett viktigt komplement där du har möjlighet att lyfta fram det du vill presentera om dig själv. Varje jobb är unikt och därför är det viktigt att det personliga brevet är just det - personligt. Ett standardbrev avslöjas snabbt och blir ofta bortsorterat. Brevet ska väcka nyfikenhet och intresse, undvik därför långa utläggningar. Keep it short!

Tips för att skriva personligt brev

Det personliga brevet är din chans att på ett proffsigt men ändå personligt sätt marknadsföra dina egenskaper, erfarenheter och personlighet. Brevet bör vara på maximalt en A4-sida och lätt att läsa att för att inte ansökan i sin helhet ska bli för lång. Inledningen är viktigast - det är där du ger första intrycket.
Dina svar i brevet ska visa att du läst på om företaget och verksamheten. Läs i annonsen vilka krav och kompetenser som platsannonsen efterlyser och försök bemöta dem.

Det du kan tänka på är att försöka att besvara några få frågor, till exempel:

  • Varför vill du ha detta jobb? 
  • Varför är just du bäst lämpad för jobbet? 
  • Varför ska arbetsgivaren välja just dig?

Våra rekryteringskonsulter som dagligen tar emot och söker efter cv:n rekommenderar starkt att du riktar ditt personliga brev mot just det företag och den platsannons du söker. Det är viktigt att du berättar hur du kan matcha företagets behov och ge exempel på de egenskaper som företaget efterfrågar.

Tips för en lyckad anställningsintervju

Syftet med en anställningsintervju är att få lära känna dig och att du får en chans att förklara mer om dina erfarenheter, de val du gjort och varför du passar för just den här tjänsten. Du får också berätta mer om dig själv som person och får svara på frågor om dina meriter och får samtidigt tillfälle att själv ställa de frågor du undrar över.

Tips inför anställningsintervjun

Var påläst och förberedd. Ju mer du tagit reda på om jobbet i förväg, desto bättre intryck gör du.
Fråga i förväg vilka dokument du ska ta med dig. Ta gärna kopior på dessa för att kunna överlämna på din anställningsintervju.
Ställ frågor, då verkar du mer intresserad och får dessutom lära dig mer om tjänsten.
Försök svara så uppriktigt som möjligt på rekryterarens frågor. Det vinner både du och din framtida arbetsgivare på.
Tänk på att anpassa din klädsel efter tjänsten du söker. Dina kläder signalerar vem du är. Ett bra tips är att du tar dina finaste vardagskläder och inte klär upp dig för mycket.

Telefonintervju

En telefonintervju används ofta i ett läge för att få reda på mer om dig innan man gör ett första urval. Betrakta telefonintervjun som en vanlig anställningsintervju och förbered dig gärna lika noga som som om du skulle träffat arbetsgivaren på plats. Skulle du överraskas av samtalet och ni inte hade bokat in någon tid, ska du inte dra dig för att be att få ringa tillbaka senare eller byta telefon. Det är bättre än att du sitter och oroar dig för att samtalet ska brytas eller att du störs av oljud i omgivningen.

Tips för bokad telefonintervju

  • Förbered dig - Det förväntas att du tagit till dig den information som finns på företagets hemsida. Tips: Läs på om företagets värderingar.
  • Var redo - Ha din ansökan och jobbannonsen framför dig. Tips: Tänk igenom vilka argument du har varför just du passar för jobbet
  • Tempo - Tänk på att ta det lugnt och prata långsamt och så att den person som du talar med i telefonen hör och förstår dig.
  • Ställ inga personliga frågor utan håll dig till sakliga frågor om tjänsten.Tips: Om du inte har några frågor är det bättre att avsluta samtalet än att krysta fram frågor som inte leder någonstans.
  • Nästa steg - Fråga gärna om vad nästa steg kommer att vara och om du kan komplettera med något som saknas.

Följ upp!

Skicka gärna ett mail och tacka för en trevlig intervju. Tappa inte modet om du inte fick tjänsten. Glöm inte att du blivit kallad till intervju för att arbetsgivaren såg dig som potentiellt kvalificerad för jobbet! Det är bra träning att gå på intervju. Du kan ha gjort ett bra intryck även om du inte fick tjänsten just den här gången. Under jobbsökningsprocessen kan det bli många intervjuer. Det är bra om du efter varje intervju utvärderar din egen insats. Fick du inte jobbet och förstår inte varför? Kontakta gärna arbetsgivaren och be om återkoppling. Om du vill ha återkoppling från Andara eller råd inför en intervju hos någon av våra kunder − tveka inte att kontakta oss!

1092